*Leyla Cárdenas Campos . 2023-

*Download CV PDF version: PDF CV
PORTAFOLIO PDF

portafolio PDF

EDUCATION

2004 M.F.A., University of California Los Angeles (UCLA)
1999 B.F.A., Los Andes University, Bogotá, Colombia

GRANTS / FELLOWSHIPS/RESIDENCIES
2022
Residency Pro Helvetia_ Utopiana (Geneva) and Villa Sträuli (Winterthur)
2019
CIFO ( CISNEROS FONTANALS ART FOUNDATION) grant
Residency at Bellas Artes Projects. Philippines
2018
Resistance as the way of survival. Ria Keburia Gallery Art Residency, Tbilsi, Georgia
2016 Premio Oma a las Artes (Artbo)
Artist in residency at Q21, Museums Quartier Wien, Vienna-Austria
2015 NEARCH PROJECT ART & ARCHAEOLOGY 'THE MATERIALITY OF THE INVISIBLE' Jan Van Eyck Academy. Maastricht - The Netherlands.
2012 Premio 2ºBienal de Artes Plásticas y Visuales granted by the Fundación Gilberto Alzate Avendaño in Bogotá.
LARA (Latin American Roaming Art) a project of Asiaciti Trust.
2011 la cooperativa: Beca de investigación curatorial para los Salones Regionales de Artistas (zona centro), Ministerio de Cultura de Colombia (colectivo cooperativos)
2010 Workshop con Mona Hatoum en la Fundación Marcelo Botin, Santander, España
2008 Gran Premio MOLAA Awards 2008. Museum of Latin American Art, Long Beach,CA
2007 Associate Artist in Residency. Atlantic Center for the Arts. New Smyrna, FL

EXHIBITION RECORD

SOLO SHOWS

2023
devolverse. Muestra Antológica Museo Universitario Artes Visuales UJTL, Bogotá

2018
ressasser. Exhibition at GALERIE DIX9 Hélène Lacharmoise, Paris-France
2017
vice versa Site Specific project at Dimensions Variable, Miami-USA

reconocer at Galería Casas Riegner, Bogotá-Colombia
2016
Indagaciones Cronotópicas. Solo exhibition at Galería Max Estrella, Madrid- España.
2015
Trama. Propuesta para el espacio Odeón. Bogotá. Agt-Oct
2014
Site-specific intervention. Museo La Tertulia, Cali January 2014
El Tiempo lo aguanta todo. Casas Riegner gallery, Bogotá February
Site-specific intervention, ICASJ, Institute of Contemporary Art San Jose, CA, Nov.2014 [link]
2013
Intervención en la Biblioteca Nacional, exposición Soledad Acosta de Samper, Bogotá Sept.
2012
“Excision”, Art Positions, Galería Casas Riegner, Miami Art Basel
2011
"lo deshecho", Galería Casas Riegner, Bogotá
2010
"con posición descompuesta", Galeria Casas-Riegner, Bogotá
2008
"Removido" solo show at Galeria Casas-Riegner, Bogotá
2006
"Traces of displaced recollection", d.e.n. contemporary art, Los Angeles, CA

GROUP SHOWS

2023
Manto. “El velo que cubre la piedra”. Galería Casas Riegner - Bogotá
Exile: Dispossession and Resistance. Art Paris-Grand Palais Éphémère
Cycle de rencontres autour de la collection de la Fondation Thalie:« Un café face aux oeuvres » Brussels
.Festival International d'Art Vidéo OVNi de Nice. OVNi Exposition – Grande Halle, 109 | Pôle de cultures contemporaines---Du 17 novembre au 03 décembre--Des choses qui sont parfois et accidentellement vraies
.OFFSCREEN. Grand Garage Haussmann, 43 Rue Laborde, Paris 8
.La buena vida. Obras de la colección del Banco de la República. MAMM Medellín. Nov 2023-Marzo 2024
.Por los caminos de Mu.
Salón de Exposiciones Claustro de las Aguas. Proyecto Arte Vivo Artesanías de Colombia. Bogotá
Octubre 28 – diciembre 1
. “La felicidad de Pablo Leyva” exposición convocada por Beatriz Gonzalez. Galería Casas Riegner

2022
MANIFESTO OF FRAGILITY. Biennale de Lyon 2022
Imperios de lo Plural. Obras selectas de la Colección de la Fundación de Arte Cisneros Fontanals. Museo de Arte de Zapopán-México
2021
PLURAL DOMAINS. Harn Museum of Art. Gainesville, FL
El todo es mas que la suma de las partes - Galería Max Estrella /Madrid
CAMPO Art FEST CAMPO / Urugay (online)
HERland: Women Artists in the MOLAA Collection HERland /Long Beach, CA (online)

2020
La Fabrique du Temps, Galerié DIX9- Hélène Lacharmoise, Paris-Francia
Un día después. Casas Riegner, Bogotá


Proyecto four flags. Foro Art Space, Bogotá
Tisseuses de mémoire, Arte Faktos, Paris

2019
An Emphasis on Resistance: 2019 Cisneros Fontanals
Art Foundation (CIFO) Grants & Commissions Program Exhibition, Museo del Barrio, NY
Montes de Maria: El Caribe que no es costa, es bosque. Un proyecto de Crepes&Waffles y Flora, Bogotá
Un día después. Casas Riegner, Bogotá
Tisseuses de mémoire, Arte Faktos, Paris

DÉBRIS (Time Contingencies) Parce Art Space, Ghent- Belgium

2018

 Especular, LA Art Show, invited by CSRC and Lacma, Los Angeles

“Elèctric i llunyà”, Centre d’Art Tecla Sala, Barcelona
Resistance as the way of survival. Ria Keburia Gallery Art Residency, Tbilsi, Georgia
Estructuras Vivientes, Bienal de Cuenca, Ecuador

2017
II California-Pacific Triennial, OCMA, CA
El Universo Holograma, Museo La Tertulia-Cali

Home-So Different, So Appealing. June 11 - Oct 15, 2017 at the Los Angeles County Museum of Art (LACMA) and Nov 19, 2017 - Feb 4, 2018 at the Museum of Fine Arts, Houston (MFAH). Part of Getty's Pacific Standard Time: LA/LA

The Materiality of the Invisible - various locations- Maastricht

Dix Ans! - Galerie Dix9 Hélène Lacharmoise, Paris

2016
The Rest is History. Group exhibition. Dimensions Variable, Miami-USA

Pensamiento Escultórico. Group exhibition Galería Casas Riegner, Bogotá
AJNHAJT CLUB. Group exhibition Freiraum Q21 MuseumsQuartier Wien, Vienna-Austria
"The world was flat, now it's round, and it will be a hologram". Museo de Arte de Zapopan, México

2015
en y entre geografías- MAMM Museo de Arte Moderno de Medellín. Sept-Nov. 2015
Proyecto calle 22 http://calle22.org/
“Why Abstract Art?” (¿Por qué el arte abstracto?) Galería Casas Riegner, May-June 2015
Siempre el Horizonte, Galería Max Estrella, Madrid, January-February 2015

2014

"Legere Inquietude" une proposition de Pascale Krief, galerie White Projects, Paris, June 2014
Homeland [IN]Security, Dorsky Gallery Curatorial Program, NY Sept. 2014
Limited Visibility, CAM, Raleigh. Oct. 2014 [link]
Fronteras franqueadas: pasajes entre el arte y la arquitectura, group show. Sala de exposiciones ASAB. Bogotá, Octubre.

2013
Artesur, Collective Fictions. Palais de Tokyo, Paris, June 2013
Salón Nacional de Artistas, Medellín, September 2013
LARA 2012 (Latin American Roaming Art). NC-Arte, Bogota, March 2013
Antes y Después. La Usurpadora espacio de arte Independiente, Barranquilla, March 2013

2012
"Tracing Time" group show, Josee Bienvenu gallery, NY
Homenaje a John Cage, Sala Universidad Nacional, Medellín
“Anteponer”, II Premio Bienal de Artes Plásticas y Visuales, FGAA, Bogotá
“In-vertido”, colectivo CAL, Centro Colombo Americano, Bogotá
"VOYAGE l VOYAGE" un art contemporain déboussolé, Maison de l’Amérique latine, Paris

2010
"Restos", exposición colectiva, Faro del Tiempo, Bogotá
Artbo Bogotá, galería Casas Riegner
group show, den contemporary art at PDC, LA Arts Month, Los Angeles

2009 "Yolanda o Magdalena". Salón Regional de Artistas-Zona Centro, Sogamoso
ArtBo 2009, galeria Casas-Riegner, Bogotá
"New Digs", group show, d.e.n. contemporary art at PDC, Los Angeles

2008
MOLAA Awards 2008, Museum of latin american art, Long Beach, CA

2007 "Land Grab" at Apexart, New York. Curated by Lillian Fellman and Sarah Lookofsky
"Spectral Glimpse" at Platform Gallery, Seattle. Curated by Jim O'Donnell
"In Praise of Shadows" RJ Fine Arts at 3rd rail studios NY *two person exhibition with Edgar Guzmán.[catalog]

2006 "Topologías:Materia en Tránsito" Salón de Arte de la BBVA, Casa de la Moneda, Bogotá.[catalog]

2005 Arte Joven 2005, Museo de Arte Moderno, Bogota [catalog]
site-generated installation, project room, d.e.n. contemporary art, Culver City, CA (solo)
“Groundwork,” d.e.n. contemporary art, Culver City, CA

2004 “Surface Treatments” The Exhibition Room, Pomona, CA
Supersonic, Art Center, Pasadena, CA [catalog]
MFA#3, U.C.L.A. New Wight Gallery, Los Angeles, CA

PUBLICATIONS

Excision_ a project for Art Positions. Galería Casas Riegner

Remains-Tomorrow - Themes in Contemporary Latin American Abstraction. Cecilia Fajardo-Hill editor.
Estructuras Vivientes, El arte como experiencia plural. XIV Bienal de Cuenca, Ecuador. Curaduría: Jesús Fuenmayor CAT. ONLINE
Sección Creación Revista dearq. Universidad de los Andes Número 23 y portada en la Edición #22- 2018

Home-So Different, So Appealing. Edited by Chon A. Noriega, Mari Carmen Ramírez, and Pilar Tompkins Rivas. *[Excision (2012) on the cover of the catalog]. Los Angeles County Museum of Art (LACMA) - UCLA CSRC 2017.

Building as ever - II California Pacific Triennial. Curator Cassandra Coblentz. Orange County Museum of Art. CA-USA

Saber Desconocer. 43 Salón (inter)Nacional de Artistas. Medellín 2014
Arte-sur/ Collective Fictions, Andrew Bernardini. Le Magazine du Palais de Tokyo, Summer 2013.
Removido (2013) in Beatrice Ferrara ́s essay part of The Ruined Archive (edited by Iain Cham- bers, Giulia Grechi and Mark Nash). Milano: Politécnico di Milano DPA, 2013.

LARA (2012), authors Jose Roca, Alexia Tala, Asiaciti Trust

La cooperativa, Catálogo de beca de investigación curatorial para los Salones Regionales de Artistas (zona centro), Ministerio de Cultura de Colombia (Colectivo La Cooperativa)
2012
 VOYAGE l VOYAGE (2012) un art contemporain déboussole, Albertine de Galbert, Carolina Ariza. Maison de l’Amérique latine, Paris


work used in other publications:
Inversión (2018) on the cover of the catalog for XIV Bienal de Cuenca.

Excision (2012) on the cover of the catalog Home-So Different, So Appealing. Los Angeles County Museum of Art (LACMA) and MFAH, 2017.
Withholding (2006) on the cover of: The Imagined Globalization by Nestor Garcia Canclini. Duke University Press, 2014.
The Anomie of the Earth: Philosophy, Politics, and Autonomy in Europe and the Americas, 2015.
Arte-sur/ Collective Fictions, Andrew Bernardini. Le Magazine du Palais de Tokyo, Summer 2013.

REVIEWS and PRESS

2023
Maïlys Celeux-Lanval. À Art Paris, un parcours sensible questionne l’exill. Beaux Arts Magazine.
Fernando Gómez. Leyla Cárdenas y la poesía de la destrucción. Periódico El Tiempo.
2022
Tania Hautin-Trémolières.The 16th Lyon Biennale of Contemporary Art: a Manifesto of Fragility?. https://www.labellerevue.org/
Digby Warde-Aldam. 16th Biennale de Lyon Review: Chaotic Spirals and Dystopian Flourishes - ArtReview
16th Lyon Biennale of Contemporary Art. Mousse Magazine
Virginie Chuimer-Layen. «Manifesto of Fragility», Biennale d’art contemporain de Lyon 2022. La Gazette Drouot.
Maïlys Celeux-Lanval. La Biennale de Lyon en 10 oeuvres inoubliables. Beaux Arts Magazine.
Lise Guéhenneux. «Manifesto of Fragility» l´Humanité
Valérie Duponchelle et Béatrice de Rochebouët. La Biennale de Lyon. Le Figaro

2020
MAUD DE LA FORTERIE. LA FABRIQUE DU TEMPS. https://www.artpress.com/2020/07/01/la-fabrique-du-temps/ARTPRESS
Sandra Fernández. Proyecto Four Flags, El Espectador

2019
Jesús García, La Resistencia hispana a través del arte llega al Museo del Barrio. El Diario NY
Andrés Rosales, Siembre un árbol a control remoto. Semana Rural

2018
Blaire Dessent. Donner corps aux dimensions spatio-temporelles. Interview with Leyla Cárdenas and Dr. Holly Wright. TL Magazine #30
Marilyn Fernández. IV BIENAL DE CUENCA. ESTRUCTURAS PEQUEÑAS, SUTILES, DISCRETAS PERO, SOBRE TODO, VIVIENTES. ARTISHOCK MAg
Interview with Jesús Fuenmayor by Chrissie Iles. Universes in Universe
Alexander García. La XIV Bienal dialoga con la noción de pluralidad. ElComercio.com 25 NOV 2018

2017
Excision (2012) Cover of ARTNEXUS magazine #107
Amalia Caputo. Home_ So different, so appealing. ARTNEXUS #107
Elisa Wouk Almino, Hyperallergic
CHRISTOPHER HAWTHORNE, Architect magazine
Farrah Karapetian, THE HOUSE IN AND AS CONTEMPORARY ART , ESSAY
Max Benavidez, A Thousand Ways to Go Home Again, HuffingtonPost
· Carolina Miranda, Argentine slums and a Unabomber cabin: How 'Home' at LACMA rethinks ideas about Latin American art. JUNE 15, 2017. L.A.TIMES
· Andrés Gaitán Tobar, Art Nexus 105. article
2017 Susan Morgan, KCET-Artbound.The Impermanent Architecture at California-Pacific Triennial.link to article
· Ana Gutiérrez, Modos de Medir el tiempo. Revista Arcadia
· Gabriela Sáenz Laverde, Leyla Cárdenas y la geología de Bogotá. Revista Diners
· Samuel Morales, Exposición en Casas Riegner: Viaje al centro del tiempo perdido.StopArt
· Elisa Turner, Leyla Cárdenas Opens New Chapter with Construction Debris. Hamptonsarthub
· Monica Uszerowicz, An Artist Excavates the Past Lives of a Gallery’s Building. Hyperallergic
2016 Ana Folguera, Sobre Indagaciones Cronotópicas en Galería Max Estrella. ArtNexus 102 Sept-Nov PDF
2016 Sophie Bernard, The Eye of Photographie- An in-depth look at Paris Photo 2016 - link
Elena Scarpa, Bogotá from an Artist Perspective: An interview. http://myartguides.com/
Paris Photo, miroir, mon beau miroir.../ 2a ailleurs & autrement en pays d'arts /link
Alejandra Villasmil, Lo destacado de Artbo 2016, Artishock / link
Jörg Scheller, Fotografie im Wandel. Places of Spirit / August-September

Art Review and PhotoLondon / magazine poster, May issue
2015 Assia Zhiri, Art Actualité, (Paris Photo) article
Art-Magazin.de (Paris Photo) + pdf
Art Net - Ben Davis - (ArtBo) artnet
Form Magazine - Form.de
El Tiempo - (Trama) artículo
Terremoto Contemporary Art in the Americas - September link
2014 Amber Imrie-Situnayake, Scarcity.VenisonMagazine
2014 El Tiempo, Removido en la Tertulia
2013 Barry Schwabsky, 43 Salón (inter) Nacional de Artistas, Art Forum, December 2013**
Christian Hain, The Art Tsunami., Art Life Magazine, July 4 link
Patrick Scemama, Des vagues bonnes a surfer, La République (de l´art), June 24 link
Judith Benhamou, Paris a soif d’art contemporain et d’énergies nouvelles, Les Echos, June 23 link
[i]Privado entrevista
2012 art comments
2012 revista diners
2012 Roxana Azimi, La Maison de L´Amerique Latine invite au Voyage . Le quotidien de l´Art, 9 Février
2011 Dominique Rodríguez D., Ruina de Ruinas, El Tiempo 31 de Octubre
2011 Carlos Restrepo, Desecho y destrucción urbana. El Tiempo 13 de Noviembre
2010 Ricardo Arcos Palma, con posición descompuesta. ArtNexus, No.79 2010
Liliana López, De las Ruinas y la Memoria. Periódico El Espectador Junio 2010
2009 Dominique Rodríguez Dalvard, Removido, revista Cambio Enero 2009 [http://tinyurl.com/nr4d83]
2008 Natalia Vega. Lecturas Dominicales, El Tiempo, Mayor el valor que el precio, Diciembre 24
2007 Karen Rosenberg, Land Grab, The New York Times, December 7
Shane McAdams. -Land Grab- The Brooklyn Rail, December 2007.
Jen Graves. Spectral Glimpse, The Stranger - Seattle- November 7
2006 Myers, Holly. “Looking beneath the surface”, Los Angeles Times, August 18
Frank, Peter. Art Pick of the Week, L.A. Weekly, August 23
2005 Pagel, David. “New Vistas in Landscape Painting”, Los Angeles Times, February 11
2004 Knight, Christopher. “Artworks with wattage,” Los Angeles Times, June 21